Bibliotheek Kunstwetenschappen L70

UGent

intro

blauw

welkom

boek

collectie

bezoeker

bezoek

gebruiker

contact

 

De vakgroepbibliotheek Kunstwetenschappen is verhuisd in mei 2012
naar een tijdelijke locatie in de vleugel Magnel
van Rozier 44.

Alle extra kunstzinnige initiatieven in de bibliotheek worden opgeschort.

ART(silence)/ virtueel en ART(silence) / mail ART blijven voorlopig bestaan.

Het ART(silence) kunstenaarsboek als herinnering.

 

 

 

 

bestwishesfor2012

link

 

cultuur van de stilte
bestwishesfor2012
bestwishesfor2011
 
 
 
 
ART(silence)
ART(silence) / de bladwijzer
ART(silence) / de catalogus
ART(silence) / mailART OPROEP
ART(silence)/ Van de Veldes kunstbibliotheek sluit na 70 jaar: Anathema Sit in Schamper 12/2011 n° 510
ART(silence)/ Van de Veldes kunstbibliotheek sluit na 70 jaar: Anathema Sit sequitur in Schamper 02/2012 n° 511
Er is een (laatste?) Ontmoeting… in de Kunstbib: Pauwels, Degryse, Darge en Lyssens
ART(silence) / bespreking boek in META
ART(silence) / ART(silence) / virtual OPROEP
ART(silence) / virtueel / Anneleen De Causmaecker
ART(silence) / virtueel / Maria Blondeel
ART(silence) / virtueel / Jonatan Lyssens
ART(silence) / virtueel / Monique Thomaes
ART(silence) / virtueel / Svend Thomsen en Moniek Darge
ART(silence)/ virtueel / Rob Buelens
ART(silence)/ virtueel / William Ploegaert
ART(silence)/ virtueel / Moniek Darge
ART(silence)/ virtueel / Wim Nival
ART(silence)/ virtueel / Renaat Ramon
ART(silence)/ virtueel / Patrick Viaene-Herwig Hensen
ART(silence)/ virtueel / Martine Laquiere
ART(silence)/ virtueel / BeNN
ART(silence) / lesvoorbereidingen en analyse ART(silence) en Kunstbib door Mevr. Wijmeersch
ART(silence) / impressies van jonge kleuterleidsters olv Mevr. Goedele Wijmeersch
ART(silence) / deelname Gentse Kunstweek
Anathema sit
Tussenruimte
Er is een Ontmoeting: Dessein, Nival, De Causmaecker, Cardon, Augustijns, Albrecht,Van Stapele, Sikelianou
ontvangen bijdrage van Johan Van Geluwe, conservator Museum of Museums
persbelangstelling TV-en Radio zowel uit binnen- als buitenland
Mise-en-Scene/Mise-en-Place op URGent.FM radio
Kunstbib gepositioneerd in het cultuurlandschap van UGent en in het kunstveld in Gent
Library of Visual Arts: introduction
geschiedenis van het HIKO en de Centrale bibliotheek
Architect Henry van de Velde
Inspired by Henry
Er is een Ontmoeting in de Kunstbib:Neuenschwander, Stalpaert, Verleyen
1 x per week, 1 jaar lang - Project Francis Bekemans
Wereldpremière 'De Wandelende Jood'
FIGURES AND FACTS 2010
Bibliotkeek (Karin Borghouts)
In de kijker met De Kunstbib in Gent: wijsheid en schoonheid hand in hand
Het is niet de bedoeling van iedereen een brandweerman/-vrouw te maken.
Er is een Ontmoeting...
Er is een Ontmoeting in de Kunstbib: Lauwaert, Daels, Callaert en de Vlam
Er is een Ontmoeting in de Kunstbib: Doucet, Jauram, Luuk, Soetaert, Meel, Moelants
Er is een Ontmoeting in de Kunstbib: De Cloedt, Keunen, da Costa, Van Ryssel, Nijs
Er is een Ontmoeting in de Kunstbib: Marchand, Van Dam, Geerardijn, Look&Trees
Deelname Gentse Kunstweek
Er is een Ontmoeting in de Kunstbib: Deceuninck, Doom, Borghouts
Studiestukken
Impressie door Karin Borghouts
Er is een Ontmoeting in de Kunstbib: Deceuninck, Wautier, Borghouts
Open Monumenten Dag 2008
Boeken om naar te kijken 2009
GELETTERD !? PAPIER
wandelingen doorheen gestapelde wijsheid
eerste bach Sint-Lucas
Bibliotheek Kunstwetenschappen, Trees Le Roy
Boekentoren, gedicht van Lut de Block
ifla art libraries section newsletter • 61/2007 5
welkom - in een notendop
algemeen reglement
toegang tot de bibliotheek
bergplaatsen
gebruikers – inschrijving
leenbepalingen
verlenging
reservatie
sancties
gebruik van bibliotheekvoorzieningen
 
 
 

 

De bibliotheek is een stilteoord.  
  Multum legendum est,
non multa
 

 

 

veel moet je lezen, niet velerlei
in de diepte lezen, niet in de breedte
diepgaand lezen, niet velerlei

mens

boek

architectuur

hoe omgaan met

ruimte

tijd

elkaar

  celebrating emptiness
cultuurvandestilte

www.cultuurvandestilte.be

biedt ruime informatie rond het thema stilte, rust en ruimte.

   
 

ART(silence) / Van de Veldes kunstbibliotheek sluit na 70 jaar: Anathema Sit in Schamper 12/2011

 

lees hier verder

 

   
lezende vrouw

ART(silence)

 

 

In de zomer van 2012 verlaat de Kunstbib haar oude, vertrouwde stek op de 1e verdieping van het HIKO. Terwijl de ruimte, waarin ze decennialang opereerde, heringericht wordt en een andere bestemming krijgt, begint voor de bib een nieuw hoofdstuk in de gebouwen van de Rozier. 

Naar aanleiding van deze verhuis organiseert de Kunstbib in de huidihe Kunstbib
ART(silence)/ de groepstentoonstelling

ART
(silence) brengt werken samen van de kunstenaars, die de voorbije negen jaar in de Kunstbib geëxposeerd hebben.  De tentoonstelling wil hulde brengen aan deze kunstenaars, wiens werk (in het verleden) een belangrijke meerwaarde heeft betekend voor de bibliotheek als fysieke ruimte en als plaats voor reflectie. 

ART(silence) / het kunstenaarsboek

Naar aanleiding van de tentoonstelling verschijnt een publicatie, waarvoor de Universiteit Gent en de Vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen financieel instaat.
Dit boek wil een getuigenis zijn van de artistieke werking van de Kunstbib, én het werk van de participerende kunstenaars verder onder de aandacht brengen. 

 

voor de 60 deelnemende kunstenaars klik

 

ART(silence) bladwijzer voor

 

bladwijzer achter

 

ART(silence) / de bladwijzer

foto BeNN

vormgeving: Toon Delanote

   
 
ART(silence) / het boek
cover ART(silence)


Dit boek getuigt van de artistieke werking van de Kunstbib Universiteit Gent.
Van hoe de kunstbibliotheek van Henry van de Velde een kwalitatieve ruimte kan zijn, een ruimte met aura, waar kunst in context en stilte gelaagdheid levert.
.
Meer dan 60 kunstenaars stelden van 2003 tot 2012 hun werken in de Kunstbib tentoon onder curatorschap van Benn Deceuninck.
Ze leveren voor deze uitgave een oorspronkelijke beeldende bijdrage en een statement over ART(silence) in woorden. Het resultaat is een kunstenaarsboek voor liefhebbers die ervan houden om traag te lezen,
te begrijpen en esthetisch te beleven.

lees hier verder

 

 

ART(silence) / de catalogus

 

 

 
catalogus cover ARTsilence colofon

deze publicatie verschijnt naar aanleiding van
ART
(silence) / de tentoonstelling die plaats vond in de Bibliotheek Kunstwetenschappen van de Universiteit Gent van 5 september tot 22 december 2011
curator Benn Deceuninck

ART
(silence) / de catalogus is een aanvulling bij
ART(silence) / het kunstenaarsboek en
ART(silence) / de video

uitgever Vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen
van de Universiteit Gent
concept en fotografie Benn Deceuninck
vormgeving Toon Delanote
lettertype DTL Prokyon
papier Elementa Smooth
druk en afwerking Lannoo / Tielt
oplage 500
NUR 646
D/2012/10795/1
© fotograaf en kunstenaars

met bijzondere dank aan prof. dr. Maximiliaan Martens, hoofddocent in de oude kunsten en voorzitter van de vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen en em. prof. dr. Claire Van Damme, gewoon hoogleraar in de moderne en actuele kunst

Bibliotheek Kunstwetenschappen
Universiteit Gent
Sint Hubertusstraat 2
9000 Gent

www.kunstbib.ugent.be

te verkrijgen in de Kunstbib aan 5 euro

 
 
open boek

ik kom ergens vandaan,
daar was ik,
nu ga ik verder naar waar ik nog niet ben,
naar een voorlopig welkom,
na een definitief vaarwel

 

 

Dirk Pauwels in zijn toespraak tijdens
Er is een (laatste?) ontmoeting in de Kunstbib op 30 maart 2012.

 

 

OPROEP

In ART(silence) / Mail ART project wordt aan geïnteresseerde kunstenaars en creatievelingen gevraagd via een briefkaart een bijdrage te leveren aansluitend bij het thema afscheid.

Stuur uw briefkaart:
tekeningen, grafiek, schilderwerk, collages, fotografie, werken van textiel,...

Alle binnengekomen Mail Art wordt getoond in de Kunstbib zolang die toegankelijk is tot midden mei 2012.

Ook worden ze getoond voor langere duur op de website van de Kunstbib.

De 3 meest originele bijdragen worden beloond met een Kunstboek.

 

voor een eerste resultaat klik


postkaartje Kunstbib

adres:

 

Universiteit Gent

Bibliotheek Kunstwetenschappen

t.a.v. Benn Deceuninck

Sint Hubertusstraat 2

B-9000 Gent

 

 

Schamper

 

De bibliotheek van de vakgroep Kunstwetenschappen sluit. Naar aanleiding daarvan loopt er ter plekke de tentoonstelling Art(silence). De kunstwerken thematiseren de stilte die gepaard gaat met een bibliotheek. “In de toekomst zal het waarschijnlijk niet meer mogelijk zijn dergelijke initiatieven ten volle tot hun recht te laten komen”, aldus bibliothecaris Benn Deceuninck.

 

lees hier verder

   
Turning TouristTurning Tourist

Er is een (laatste?) Ontmoeting…
in de Kunstbib

Wanneer men in de stilte snijdt gruizen de woorden...

 

Dirk Pauwels

 

ontmoetingontmoeting2ontmoeting


voor het beeldverslag

vrijdag 30 maart 2012
van 15u tot 17u

  • Dirk Pauwels

voormalige artistiek leider van Kunstencentrum Campo en artistiek ondernemer

geeft een lezing:
Wanneer men in de stilte snijdt gruizen de woorden
over de kwalitatieve ruimte van de Kunstbib en de infiltratie van de reizigers van Luc Degryse.

voor de zijn tekst

  • Luc Degryse

animatiefilmer en docent aan de School of Arts in Gent in de optie animatiefilm

Van hem is zijn installatie nog te bewonderen: Turning Tourists.

Na de Ontmoeting in de Kunstbib wandelen we samen naar de Bijlokesite voor de Première van de film 
Turning Travellers van Luc Degryse
in de KASK CINEMA, Godshuislaan 4  Gent.
De film wordt om de twintig minuten getoond tussen 17u30 en 22u30.
Turning Travellers werd opgenomen tijdens de tentoonstellingen van Turning Tourists 
die tussen 2009-2012 in binnen en buitenland te zien waren.
De film en de installatie tonen honderden gestrande, wachtende reizigers.
Ze bekijken elkaar. De reiziger als bezienswaardigheid?

  • Moniek Darge

muzikante en bestuurder Logos, centrum voor nieuwe muziek, docent School of Arts in Gent

Zij laat haar compositie Anathema Sit horen,
allemaal geluiden van de Kunstbib maar vrij bewerkt.
Ze roepen een quasi sacrale sfeer van stilte en studie op, maar vol leven en energie.
Er zijn geen geluiden toegevoegd. De sfeer van de unieke bib is maximaal gerespecteerd.
credits: Studio Logos voor de montage, met steun van de Vlaamse Gemeenschap.

om haar klankschap te beluisteren

  • Jonatan Lyssens

jonge documentairemaker

Hij toont zijn film Collecties, leven tussen boek en band.
De levens van het boek en de drie centrale personages, een antiquaar, een lezer en een boekbinder,
vormen de kern van de documentaire.
Net als het boek is de mens tegelijkertijd krachtig en fragiel.

 

 

Wees allen hartelijk welkom op dit weerzien!

 


voor het beeldverslag

 



B  e  n  n      D  e  c  e  u  n  i  n  c  k

Bibliotheek Kunstwetenschappen


Sint Hubertusstraat 2
9000 Gent
09 264 41 20
www.kunstbib.ugent.be


META

META, tijdschrift voor bibliotheek & archief is het vakblad voor de informatieprofessional in Vlaanderen. META signaleert de nieuwste trends en inspirerende ontwikkelingen in het bibliotheek-, archief-, en documentatieveld als daarbuiten.

 

lees hier bespreking van ART(silence) / het boek door Roel Lauwers

 

 

ART(silence) / virtueel

oproep:
dien een voorstel in als bijdrage tot ART(silence)

themata

boek, collecties, bibliotheek, modernisme, stilte, licht, kunst en denken,...

Benn.Deceuninck@UGent.be

 

Anneeel DeCausmaecker

ART(silence) / Anneleen De Causmaecker

Over het trekken van een lijn tussen de kunstbib en de boekentoren. In een poging wat binnen gebeurt, buiten te tonen. Een lijn die de blik van de bezoeker leidt, en ongeveer even onzichtbaar is.

Kan ik het drie maken? Met de tape in het boek verhuist de lijn, getrokken in de kunstbib naar buiten. Gedefragmenteerd. Iedere eigenaar krijgt zijn stukje (on)eindigheid. Dit traject (geen pad) is logisch. Tegelijk moet binnen buiten worden. Kan ik de lijn, begonnen in maart van dit jaar, verder trekken naar buiten, hoeken verbinden?

zie hier verder

 

 

 

Maria Blondeel

 

ART(silence) / virtueel

 

bijdrage van Maria Blondeel

 

klik op het beeld voor een vergroting  
Collections

 

ART(silence) / virtueel

bijdrage van Jonatan Lyssens

 

Thomaes

 

 



ART
(silence) / virtueel

 

bijdrage van Monique Thomaes

 

Kunstbib UGent

video Kunstbib & ART(silence) op Youtube

 

 

ART(silence) / virtueel

 

bijdrage van Svend Thomsen en Moniek Darge

 

Rob Buelens

ART(silence) / virtueel



bijdrage Rob Buelens

 

William Ploegaert

 

 

ART(silence) / virtueel

 

 

 

bijdrage William Ploegaert

 

 

 

Kunstbib

 

 

ART(silence) / virtueel



bijdrage Moniek Darge

 

Wim Nival

 

 

ART(silence) / virtueel



bijdrage Wim Nival

 

 

 

Renaar Ramon Renaat Ramon

ART(silence) / virtueel



bijdrage Renaat Ramon



word wie gij zijt


van Herwig Hensen (1917-1989)

ART(silence) / virtueel

 

bijdrage Patrick Viaene-Herwig Hensen

Martine_Laquiere

ART(silence) / virtueel

 

bijdrage Martine Laquiere

trap Henry van de Velde foto BeNN

ART(silence) / virtueel

 

bijdrage van BeNN

   
   

 



 

 

 

ART(silence) / lesvoorbereidingen en analyse ART(silence) en Kunstbib door Mevr. Wijmeersch

 

Onder haar leiding bezoeken een tiental kleuterleidsters in spe tijdens de maand oktober 2011 de Kunstbib. Bedoeling is om kleuters naar kunst te leren kijken.
Wat een prachtige analyse van de tentoonstelling ART(silence)!
En wat een gevoeligheid om een tentoonstelling te bezoeken en te leren kijken!

 

 

 

 

klik hier om verder te lezen

 

 

2

 

ART(silence) / impressies bezoek van jonge kleuterleidsters

Elfje, Febe Vanhecke, Valérie Serry, Sarah Schacht, Febe Bossuyt , Liesbeth Van Sele

olv

Mevr. Goedele Wijmeersch

docent beeld en muzische vorming
stagebegeleider
opleiding leraar kleuteronderwijs
arteveldehogeschool

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KUNST!
Samen lopen in de bieb
De ene argwanend, de andere geniet
Kijken naar kunst met andere ogen
Ik begin het graag te mogen
Het was een mooie instap
Ik stop al die info in mijn persoonlijke geheugenmap

 


klik hier om verder te lezen

 

 

ART(silence) / het interview

 

Hilde Van Canneyt:

Hallo Benn, we zitten hier in deze mooie Henry van de Veldekunstbib,
laten we het eerst hebben over de historiek van deze bibliotheek.
Henry van de Velde (1863-1957) heeft deze ruimte van 420 m2 in de jaren dertig speciaal ontworpen met de bedoeling er een intellectuele ontmoetingsplaats en plaats voor reflectie van te maken.

Benn : Die historie is wel belangrijk: Henri Van de Velde was een grootmeester in de architectuur. We mogen in Gent terecht trots zijn dat we bouwwerken hebben van die omvang, met de functie als bibliotheek én in de vorm van een boekentoren. Naast die Boekentoren die ondertussen wel iedereen kent, is er ook een aparte vleugel gebouwd in de jaren dertig: het HIKO – het Hoger Instituut voor Kunstgeschiedenis en Oudheidkunde – en eigenlijk heeft van de Velde van August Vermeylen (1875-1945) de opdracht gekregen om iets speciaals te ontwerpen voor die kunstafdeling. Vermeylen gaf er zelf les en is de eerste Vlaamse rector geworden. Ik vind dat het een beetje vergeten wordt dat zo’n kunstenaar als August Vermeylen aan de basis ligt van de opleiding Kunstgeschiedenis  en andere kunstenaars motiveerde en de opdracht gaf een apart kunstinstituut te bouwen.

lees het volledige interview met Benn Deceuninck


Lineart

 

ART(silence) / deelname van de Kunstbib aan de

Gentse Kunstweek

01/12/11

06/12/11

 

 

De Kunstbib als oord van Stilte, Schoonheid en Wijsheid.
Een kwalitatieve ruimte: originele Kunstbibliotheek Universiteit Gent
door Henry van de Velde.
Een grote collectie kunstboeken en boeken over kunst.
ART(silence): 60 kunstenaars stellen hun werk ten toon.

Gentse Kunstweek

aanraders zie hier

 

 

anathema sit

Anathema sit

… ik herinner me dat we het de laatste keer over de 'anathema-verwensing' in de kunstbibliotheek hadden, die zo vaak in middeleeuwse handschriften voorkomt. Misschien dat je de foto in de bijlage in dat verband wel interessant vind - het is een foto van het schutblad van een van de handschriften die ik voor mijn doctoraat heb bestudeerd. Het handschrift is geschreven tussen 1076 en 1092 door Fulbertus in het klooster Saint-Sépulcre, in de buurt van Cambrai. Hij heeft op het schutblad de titel
("Prima pars in Iob") genoteerd, samen met de boodschap:

Liber sancti Sepulchri Cameracensis .
Si quis abstulerit ;
anathema sit .
Servanti benedictio ;
tollenti maledictio .
Amen, amen, amen, amen.


Boek van Saint-Sépulchre in Kamerijk.

Wie dit steelt, zij vervloekt.
Moge de dienaren worden geprezen, en de dieven veracht.
Amen, amen, amen, amen

en daaronder:
Obsecro quicumque hec legeris, ut Fulberti, scriptoris
(et peccatoris) memineris


Ik smeek degene die dit leest om Fulbertus, de schrijver
(en zondaar), te herdenken.

 

dr.Tjamke Snijders
Postdoctoraal onderzoeker FWO-Vlaanderen

 

  zie in verband met Anathema Sit ook de bijdrage van
Brody Neuenschwander in de Kunstbib
 

Bibliothérapie
lire, c'est guérir


Marc-Alain Ouaknin

Bibliothéraple

lire, c'est guérir

Paris : Ed. du Seuil. - 446 p. ; 21 cm. - (La Couleur des idées).
ISBN 2-02-020109-7

 

 

Raul Meel in Roger Raveel Museum photo Benn

participatie van de Kunstbib in het Roger Raveelmuseum met het boek
Solomon's Song of Songs van Raul Meel uit Estland

Tussenruimte

 

Het onzichtbare zichtbaar maken

 

 

Het onzichtbare zichtbaar maken is een schijnbaar onmogelijke opdracht die tal van beeldende kunstenaars op zich hebben genomen.

Bij Raveel is het beroemde witte vierkant slechts één van de middelen het schilderij te laten uitvloeien in tijd en ruimte.
Lucio Fontana bereikte een gelijkaardig resultaat door het schildersdoek te doorkerven. Zo ontstonden zijn beroemde Concetto spaziale‘s.
Ook bij de jongere generaties is het streven merkbaar, bijvoorbeeld in de schilderijen van Jean-Marie Bytebier of in de sculpturen en installaties van Jan De Cock en Joëlle Tuerlinckx.

Het begrip Tussenruimte geldt als algemene noemer voor de diverse toepassingen van dit streven.

Praktisch: Tentoonstelling van 13 februari tot en met 19 juni 2011 Elke dag van 11 tot 17 uur Gesloten op maandag en dinsdag Info:Tel. +32 (0)9 381 60 00 – fax +32 (0)9 381 60 08


rrm@rogerraveelmuseumwww.rogerraveelmuseum.be

Kunstenaars die in de Kunstbib tentoonstelden

wiens werk (in het verleden) een belangrijke meerwaarde heeft betekend voor de bibliotheek als fysieke ruimte en als plaats voor reflectie.

 

  1. Albert Cambeen
  2. Anneleen De Causmaecker
  3. Annelies Verschaeren
  4. Annemie Augustijns
  5. Axel Leyman
  6. Beatrijs Lauwaert
  7. Ben Kockelkoren
  8. BeNN
  9. Bernard Sercu
  10. Bert Jacobs
  11. Brody Neuenschwander
  12. Carlos Dekeyrel
  13. Charles de Geyter
  14. Charlotte De Smet
  15. Christine Marchand
  16. Christine Neyt
  17. Dany Deprez
  18. DENMARK
  19. Désirée Verschuere
  20. Elisabeth Van Dam
  21. Els Vekeman
  22. Emilie de Vlam
  23. Etienne Kerkhof
  24. Evelien Boden
  25. Fien Van der Haegen
  26. Francis Bekemans
  27. Geert De Cloedt
  28. Genevie Hantson
  29. Georgette Caese
  30. Giannina Urmeneta Ottiker
  31. Gilbert Degryse
  32. Gregory Platinck
  33. Herwig Verleyen
  34. Hugo De Grave
  35. Hugo De Leener
  36. Hugo De Smaele
  37. Imama Asso
  38. Jan Dheedene
  39. Jan Op de Beeck
  40. Jentel Wuytack
  41. Johan Lievens
  42. Jolien Adriaenssens
  43. Joost Vantilborgh
  44. Kaat De Schoenmaeker
  45. Karel Fonteyne
  46. Karen Van Holm
  47. Karin Borghouts
  48. Katrien De Pape
  49. Leon Tuypens
  50. Lies Boddaert
  51. Luc Degryse
  52. Lut De Vogelaere
  53. Marcel Cardon
  54. Martien Van Beeck
  55. Martine Laquiere
  56. Martine Lejeune
  57. Matthias Mahieu
  58. Michelle Beekman
  59. Moniek Darge
  60. Monique De Keyster
  61. Nicoline Van Stapele
  62. Oshin Albrecht
  63. Philip Van Isacker
  64. Raul Meel
  65. Renaat Ramon
  66. Rico Naessens
  67. Rita Reychler
  68. Rob Buelens
  69. Samira el Khadraoui
  70. Sandra Zilli
  71. Séline Riquière
  72. Sophie Nys
  73. Trees Le Roy
  74. Unknown Artists Society
  75. Veerle Van Riet
  76. William Ploegaert
  77. Wim Nival
   
Casa Milla
Waar het domein van de gedachten ophoudt,
houdt ook het benoembare op.



(Nagarjuna, Mulamadhyamakakarika)

 

 

 
   
VandenBraembussche_DeGryse foto Benn Dessein foto Benn

ontmoeting foto Benn

 

voor het beeldverslag 

Er is een Ontmoeting in de Kunstbib
op vrijdag 6 mei 2011
van 15u tot 17u
met




Prof. dr. Bart Dessein: Vakgroep: Talen en culturen van Zuid- en Oost-Azië, UGent

Het visualiseren van de leegte.
In deze lezing wordt kort ingegaan op het in de boeddhistische filosofie centrale concept van de leegte.
Vervolgens worden enkele filosofische visualisaties van deze leegte toegelicht, en worden enkele voorbeelden van visualisatie van de leegte in de Oost-Aziatische kunst besproken.

http://www.cbs.ugent.be/index.php?id=413&type=content

lees zijn bijdrage hier

 

Wim Nival, Anneleen De Causmaecker, Marcel Cardon,
Annemie Augustijns, Oshin Albrecht en Nicoline Van Stapele


Deze kunstenaars geven een korte toelichting bij hun abstracte ingreep in de Kunstbib.

Tania Sikelianou is een jonge componiste en violiste uit Griekenland.
Zij vertolkt speciaal voor ons:
In Freundschaft (1977) voor viool solo (±13 min) van Karlheinz Stockhausen

Zij schrijft:
It is a very nice opportunity to performe at the Library of Visual Arts at the University of Ghent.
It is a modern environment where different art forms come together, which stimulates creativity.
I know that some of Contemporary Belgium artist performed in the past in this place.
I feel very glad that as a Greek contemporary artist I got the opportunity for this performance and collaboration.


http://www.taniasikelianou.com/

Oshin Albrecht geeft een performance.

http://www.oshinalbrecht.be/

 

Bovendien kan de tentoonstelling

Stil Weerbarstig
A B S T R A C T
in Vandevelde's Kunstbib

bekeken worden
en is er ruimte om elkaar te ontmoeten.
De Ontmoeting is vrij toegankelijk voor alle schoonheid- en wijsheid-minnenden.

   
  Bijdrage Johan Van Geluwe,
Conservator Museum of Museums

Johan Van Geluwe A

Johan Van Geluwe B

 
 

persbelangstelling TV en Radio
zowel uit binnen- en buitenland

LogoUrgent

Mise-en-Scene/Mise-en-Place
op URGent.FM radio

februari 2011

  Momenteel loopt er in de Kunstbibliotheek een tentoonstelling van masterstudenten van Sint-Lucas
onder leiding van Philippe Van Isacker en Danny Deprez.
Tussen de boekenkasten door kan je er werk vinden van onder andere Rob Buelens en Désirée Verschuere. Het werk is versmolten met het meubilair van de bib, het zogenaamde "mis en place" principe. Knappe concepten en originele invalshoeken zorgen voor een knappe tentoonstelling die de moeite waard is om te bezoeken.
 

beluister audio uitzending

http://www.urgent.fm/node/41720

interview URGENT radio met kunstenaar Rob Buelens

interview Rob Buelens foto Benn

 

 

AVS Philip Van Isacker foto Benn interview AVS met kunstenaar en docent Philippe Van Isacker
filmcrew studenten Sint-Lucas Gent studenten Sint Lucas Gent foto Benn
Japanse TV Prof. Martens Japanse culturele TV Tokyo
interviewt Prof. dr. Maximiliaan Martens (UGent)
over het Lam Gods.
   
 

Kunstbib UGent gepositioneerd
in het cultuurlandschap van UGent
en in het kunstveld in Gent

  Sara Peeters schreef voor het kunsttijdschrift H art een bijdrage Figures and Facts 2010 waar de Kunstbib gepositioneerd wordt in het cultuurlandschap van UGent en het kunstveld in Gent.

uittreksel:

... Als laatste in de lange rij locaties van de Universiteit Gent is er de bibliotheek Kunstwetenschappen – of Kunstbib – die gevestigd is in een zelfstandige zijvleugel van de Boekentoren. Het is een ruimte die door Henri van de Velde specifiek is ontworpen om als bibliotheek te functioneren.

Sinds 2003 organiseert bibliothecaris Benn Deceuninck er ‘stille’ tentoonstellingen. De rode draad is Kunst & Wetenschap, Beeld & Taal. Regelmatig vinden er ontmoetingen plaats waar onderzoekers en kunstenaars aan deelnemen, vrij toegankelijk voor een ‘schoonheid- en wijsheid-minnend’ publiek.

Echter: naar aanleiding van een rationaliseringsplan - het maken van een nieuwe faculteitsbibliotheek Letteren & Wijsbegeerte - en de renovatie van de Boekentoren wordt de bestemming van de kunstbibliotheek gewijzigd. Het plan bestaat erin om er een cafetaria te vestigen en de kunstbib zal een nieuwe locatie toegewezen krijgen aan de overzijde van de straat.

 

Voor de volledige tekst.

Figures facts

FIGURES AND FACTS 2010
belicht gedurende het weekend van 4-5 december
het brede beeldende kunstenveld van Gent.



FIGURES AND FACTS 2010 is een onderdeel van de Gentse Kunstweek en is een initiatief van de stad Gent, de Universiteit Gent, KASK/ Hogeschool Gent en Lineart met medewerking van SMAK, Max Mobiel, Gent BC en <H>ART.

Participaten zijn Amarant, A Prior, B.A.M., Centrum Voor Jonge Kunst, Croxhapox, Dept. Cultuur – Stad Gent, Dienst Kunsten: Kunst in Publieke Ruimte – Stad Gent, Etnografische Collectie UGent, Galerie Fortlaan 17, H.I.S.K., Hoet Bekaert Gallery, IPS Ruimte Rooigem, Galerie Jan Dhaese, Bibliotheek Kunstwetenschappen UGent, K.A.S.K. Hogeschool Gent, KIOSK, Kunst In Huis, Kunst-Zicht UGent, Ladda, Lineart, M.S.K., MER Paper Kunsthalle, Museum Dhont-Daenens, Museum Dr. Guislain, Nucleo, nY, OFFoff, Rekto:Verso, Galerie S&H De Buck, S.M.A.K., SECONDroom Gent, Sint-Lucas Gent, SMartBe Gent, Tatjana Pieters, T-heater – T-interim, Ugent – Opleiding Kunstwetenschappen, Verzameld Werk, Vooruit Kunstencentrum en Zebrastraat

Meetingpoint: UFO Universiteit Gent

participatie van de Kunstbib

open uitzonderlijk op zaterdag 4 en zondag 5 december van 14u tot 17 u

  • bezoek de uitzonderlijke bibliotheekarchitectuur van
    Henri van de Velde
  • collectie kunstboeken
  • tentoonstelling van Brody Neuenschwander

Meer info en een uitgebreid programma op

www.figuresandfacts.be

en

http://www.ugent.be/nl/nieuwsagenda/nieuws/figures-and-facts-2010.htm

 

 

 

 

 

Bibliotheek Kunstwetenschappen ofwel Kunstbib

 

Library of Visual Arts
Department of Art History, University of Ghent

 

 

 

Located on the first floor of the HIKO-building, the Library of Visual Arts at the University of Ghent is set in one of Europe’s defining examples of modernistic architecture. Built by renowned architect Henry Van De Velde (1863 - 1957) over the course of the 1930’s, the HIKO, together with the monumental Boekentoren (Tower of Books), function as an architectural whole, drawing on Van De Velde’s linear and rationalist esthetics and emanating his ideas on the convergence of science and art. In its 400 square meters of space, the Library of Visual Arts houses a collection of over 33.000 books and magazines, on a wide range of academic topics and with a distinctively interdisciplinary profile: the fine arts, architecture, interior design, conservation ethics, art philosophy and theory... Much attention is directed towards the contextualizing of different historical and contemporary art forms, through seminal works on visual culture, psychoanalysis and technology. As such, the library over the years has become a basic research tool for scholars and art professionals from Belgium and abroad. Most elaborate in the Ghent library are the sections on 15th and 16th century painting (especially on the Flemish Primitives) and on Belgian and international contemporary art. Regularly, the library also schedules small-scale exhibitions on the work of contemporary Belgian artists. The libraries on music and theatre, part of the university’s Department of Art History, are just a stone's throw away from the Library of Visual Arts, at Blandijnberg.

Library of Visual Arts
Department of Art Science
Faculty of Arts and Philosophy
University of Ghent


see also:
Kleine historiek van de collectie

bibliotheek Kunstwetenschappen(L70)

Geschiedenis van het HIKO en de

Centrale bibliotheek

architect Henry van de Velde

 

In 1933 werd de 70-jarige Henry van de Velde belast met het ontwerpen van een nieuwe universitaire bibliotheek en de instituten voor Kunstgeschiedenis, Dierkunde en Farmacie. Als bouwplaats werd het voormalige De Vreesebeluik of Cité Ouvrière op de Blandijnberg gekozen.Van in het begin dacht Van de Velde aan een toren als boekenmagazijn. De ligging op het hoogste punt van de stad deed hem dromen van een baken, een teken van de universiteit, een symbool van wetenschap, wijsheid en kennis: zijn Boekentoren, de vierde toren van Gent. Gemakkelijk had hij het niet, want de bibliothecarissen zagen zijn project niet zitten en bestelden zelfs de plannen voor een langwerpig alternatief bij collega Armand Cerulus. Doch Henry van de Velde hield koppig vast aan zijn toren en hij kreeg die ook. Hij stelde in 1934 het complex voor met een indrukwekkende gipsen maquette. Na tal van aanpassingen en wijzigingen diende hij in 1935 de definitieve plannen in. Het volgende jaar begon men te bouwen. Pas in 1939 was de ruwbouw en een deel van de afwerking klaar, veel te laat en te traag naar de zin van Henry van de Velde. Alleen de bibliotheek en het HIKO werden gerealiseerd. Zijn alternatief plan voor de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte kwam er evenmin, wat voor hem erg ontgoochelend was.

 

 

Voor de definitieve versie van zijn betonnen Boekentoren, een constructie van 64 meter hoog met vier kelderverdiepingen, twintig verdiepingen en een imponerende belvédère, kon Van de Velde rekenen op de know-how van zijn collega's Gustave Magnel, specialist in gewapend beton, en Jean-Norbert Cloquet. De keuze voor beton was een uiting van moderniteit, nog geaccentueerd door een voor ons land innoverende techniek van glijdende bekisting. Henry van de Velde, de estheet, koos voor een ongewone gevel van naakte beton op een sokkel bekleed met arduin. Hij gaf de toren de vorm van een Grieks kruis, niet als religieus teken maar als symbool van de verbinding tussen hemel en aarde, van de vermenging van tijd en ruimte. De vijver in de binnentuin reflecteert het grondpatroon van de toren. Voor Van de Velde was de continuïteit van de lijn bijzonder belangrijk, zodat hoge en lage volumes bijdragen tot een verheven karakter, zo typisch voor gotische kathedralen. De inval van het licht speelde een rol bij de situering van de leeszalen: de grote leeszaal en de tijdschriftenleeszaal voorzag hij van veel zenitaal licht en richtte hij op het zuiden, de handschriftenleeszaal richtte hij naar het noorden zodat schadelijk licht werd geweerd.

Als totaalkunstenaar tekende Van de Velde alle details: zwarte ijzeren raamprofielen, vloerpatronen, deurkrukken, meubilair, bekleding van de radiatoren. De moeilijke economische situatie en het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog stonden de realisatie van zijn totaalproject in de weg: hij moest de keuze van het materiaal wijzigen (b.v. marmer in plaats van rubber of linoleum als vloerbedekking), en slechts een deel van het meubilair werd gerealiseerd. Van de gevraagde kunstwerken werden enkel de projecten van Karel Aubroeck en Jozef Cantré uitgevoerd. Enkele "restanten" van een tentoonstelling uit 1985 (werk van Frank De Waele, Angelo Scafoglieri en Frank Van den Berghe) geven nu actuele artistieke accenten aan de binnentuin. Bepaalde ingrepen hebben het originele aspect van het gebouw wat verknoeid: de aanpassing van de belvédère in de jaren 1950, de bepleistering van de gevels, de nieuwe ramen met dubbel glas, de loopbrug en lift aan de trap van het HIKO... Ook de informatica stelt nieuwe, soms dramatische eisen. Er waait wel een nieuwe wind in de Boekentoren, die probeert om in het gebouw iets van de oude charme weer te laten keren. Het gebouw werd op 1 juli 1992 beschermd als monument.

Norbert Poulain

 
Iedereen kent Henry van de Veldes impressionante boekentoren die de skyline van onze favoriete studentenstad mee bepaalt, maar weet men ook wat er te beleven valt in het pareltje van architectuur dat de bibliotheek Kunstwetenschappen is?

 

In Schamper december 2010

door Céline Vervaet

lees verder















 

Brody foto Benn

 

voor het visuele beeldverslag

Er is een Ontmoeting in de Kunstbib
op vrijdag 19 november 2010
van 15u tot 17u
met




Prof. Dr. Christel Stalpaert: Theaterwetenschappen (Podium- en Mediale Kunsten), UGent.
Zij zal tekstkunstenaar Brody Neuenschwander interviewen over:
Voorbij teken en betekening:
de visuele en poëtische slagkracht van het woord als grafisch element.
  

Herwig Verleyen: dichter, Brugge
De dichter zal een haiku lezen, een eigen compositie.
Samen met de tekstkunstenaar Brody Neuenschwander
maakt hij een soort performance, waarin hij  individuele woorden, niet in volgorde, zal uitspreken,
terwijl de kalligraaf deze of andere woorden op het glas schrijft.

zijn bijdrage

Brody Neuenschwander: kalligraaf, tekstkunstenaar
zal live kalligraferen op glas in de Henry van de Velde architectuur.
Het gedicht gaat over een witte vlinder, wat voor hem een boek voorstelt. 
En over de schaduw ervan, wat de bedreiging van het boek, maar ook zijn spoor betekent. 
De kalligrafie zal tussen zingevend en verwarrend zijn, geordend en wild.

zijn getuigenis

Bovendien kan de tentoonstelling van Brody Neuenschwander bekeken worden en is er ruimte om elkaar te ontmoeten.


De Ontmoeting is vrij toegankelijk voor alle schoonheid- en wijsheid-minnenden. 
Reserveren is aanbevolen,
liefst voor 16/11/2010. 

                                        

 

Brody Neuenschwander in de Kunstbib

Brody Neuenschwander maakt zijn Anathema Sit in de Kunstbib

 

 

Francis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Francis 2

 

A.L.P.
A LIFE PENDING
1960 / 2010

 

A project of exhibitions with
50 times of only being there.

 

 

 

project Francis Bekemans
Brugge / Gent
zo’n beetje tussen 19 september 2010 en 19 september 2011

 

A LIFE PENDING,
A LIFE SPENT,
A LIFE NOT WORTH MENTIONING ?
A GOOD LIFE, STILL.

project
ALP
O5 / 5O

Universiteitsbibliotheek KUNSTWETENSCHAPPEN UGent, Gent

 

1 x per week, 1 jaar lang
IN BETWEEN

tekenproject

Een jaar of twee geleden kwam Benn Deceuninck mijn pad te kruisen. Met ons tijdschrift VF&G (Vorm, Filosofie & Gaga - VF&G is herwonnen schoonheid, zichzelf steeds heruitvindend, zichzelf opnieuw hervindend, zichzelf steeds verbazingwekkend vindend. Want VF&G is een Tijdschrift, Tijdingenschrift voor nietsontzienende blindheid en gepoogde helderziende terughoudendheid.) hadden we onderin de schoonheid van de universiteitsboekentoren iets (een evenement ter lancering van een nieuw nummer) ondernomen en er Benn de bibliothecaris, de organisator, de fotograaf, de verbetene, de poëet aangeraakt.
Ik geloof dat we in elkaars ogen dezelfde passies zagen zinderen. We zouden iets samen doen, blijven doen.

Stille tentoonstellingen in de KunstBib organiseert hij. Benn had iets gevraagd maar mijn bewegingen waren, lucht in de kop, doof gebleven. Niet meteen ingaan op voorstellen kan je wel eens zorgen baren omwille van de kansen die je aan je neus laat voorbijgaan.
Bij mijn ontwaken, mijn ontwarren, was de verhuis van de bibliotheek nog nakender, de tentoonstellingsposten bezet tot aan het inpakogenblik en de getrachtheid aangetast. Ja, wie niet hier is is gezien en ik zie mij, te lokaal als ik ben, niet ergens in een geplant project ingepast.

Dit is mijn nieuwe voorstel. Ik kom één maal per week tijdens de volle lengte van het academiejaar of tot de verhuis van de bibliotheek een jammerlijk feit wordt, in de KunstBib tekenen. De boeken die er zijn, zijn mijn leidraad en de schetsboekjes die ik er beleef komen in de bibliotheekrekken te staan naast hun respectievelijke onderwerpen, permanent, als addendum, als retributie, als ontstoffing, als hommage alsof ik tussen de regels van de beschreven kunst de (echte) kunst opnieuw wil plaatsen, wil herintroduceren. Een zachte contradictie waarschijnlijk die schuilt in het feit dat die echte schetsboekjes ‘gecasseerd’ worden, letterlijk gecatalogeerd staan en dus kunnen ingekeken en geraadpleegd worden alsof het naslagwerken betrof.



Wereldpremière
De Wandelende Jood

Een echt karakter doet meer voor een zaak dan een stipt bepalen der begrippen, zoals een echt en goed literair werk zekerder invloed heeft dan een hogeschool.

Wereldpremière van De Wandelende Jood van August Vermeylen door
Herwig De Weerdt. Een productie in samenwerking met Het Vermeylenfonds.

6 april 2011, Kunstbib UGent, Sint-Hubertusstraat 2, Gent
(Boekentoren, ingang zijvleugel rechts).

 

meer info:

http://www.ugentmemorie.be/activiteit/wereldpremiere-de-wandelende-jood

 

 
 

bibliotheek
een verzameling
een verzameling van boeken
een verzameling van weten
een verzameling van weten over kunst
geen kunst

kunst
de intuïtie
het talent
het creëren
het praktiseren

wetenschappen
het studeren
het doktoreren
het publiceren
het analyseren
het formuleren
het abstraheren
het doceren
het reconstrueren

het boek
de bladzijden
de bladrand
de woorden
de letters
de spaties
de interlinies
de marges
de bladnummering
de afbeeldingen
de inkt
de rug
de dikte
de binding
het papier
het kaft
de geur
de kleur
de grootte

het studiestuk
de vorm
de kleur
de geur
de huid
de stof
de grootte
de voet
het gewicht

de foto
de camera
de lens
de tijd
het diafragma
het kader
het licht
het moment
de klik
de reproductie

het gebouw
de ruimte
de grootte
het licht
het geluid
het binnen
het buiten
de steen
de trap
het glas
het raam
de deur
de muur
de vloer
de geur
de hoogte
de breedte
de diepte
de stilte
de maat
de mens
de student
de onderzoeker
de wetenschapper
de bibliothecaris
de fotograaf
de kunstenaar
de bezoeker

 

dank aan Benn Deceuninck, bibliothecaris, 
Sylvia Van Peteghem, directeur Universiteitsbibiliotheek,
Kristel Wautier, Danny Segers en Alexander,
Museum Geschiedenis van de Wetenschappen,
Marjan Doom, Museum Morfologie
en dank aan u, de bezoeker

27 november - ontmoeting in de Kunstbib
Karin Borghouts

 

 

 

cover Info

Info,
het mededelingenblad van de
Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek-, Archief- en Documentatiewezen,
Jaargang 36 nr.2 - februari 2010
schenkt aandacht aan de werkzaamheden van de
Bibliotheek Kunstwetenschappen in de reeks In de Kijker met een bijdrage De Kunstbib in Gent: wijsheid en schoonheid hand in hand
(p. 11 tot 15).

Foto's en tekst zijn van de hand van Tom Van Hoye.

Info: voor het volledige artikel in PDF

 

brand

opleiding basisbeginselen van brandbestrijding

Het is niet de bedoeling van iedereen een brandweerman/-vrouw te maken.
Doelstelling van de opleiding is een zekere vuurgewenning aan te leren, op basisniveau vertrouwd te raken met wat vuur is, de courant beschikbare blusmiddelen te leren gebruiken en weten hoe te handelen bij een (kleine) brand.

 

zie hier het fotoverslag

 

 

Er is een Ontmoeting…

Tweemaandelijks komen de Vrienden van de Kunstbib UGent samen met de exposerende kunstenaar(s) en een medewerker van de Universiteit Gent die vanuit zijn expertise een bijzondere band houdt met de lopende tentoonstelling, met het boek of met de (Kunst)bibliotheek.

Op deze manier wil de Ontmoeting de discussie over kunst stimuleren en zoekt zij hierbij de interdisciplinaire dialoog op tussen nationale en internationale kunstenaars, wetenschappers, studenten en een grote groep kunstminnenden.

De Ontmoeting profileert zich als een vitaal platform voor een kritisch denken over het beeld, in beeld en met de taal. Tegelijk levert zij een dynamiek aan binnen de fysische universiteitsomgeving en draagt zij bij aan de verhechting van de intellectuele en artistieke vrijheid.

Een tekstuele en een neerslag in beeld van deze activiteiten wordt gepubliceerd op de Kunstbib-website.
De Ontmoeting is vrij toegankelijk voor alle schoonheid- en wijsheid-minnenden.


mail hier als je ook Vriend-van-de-Kunstbib wil worden

 

 

 

Whenever two or more people meet and truly connect,
something special happens: they participate in the presenting of a social field. That social field not only connects us to one another, it also connects us to ourselves.
It's the medium through which we can wake up to who we really are...

...

Whenever two or more persons meet and attend to what emerges from the subtle connection between them,
it opens a gateway to that deeper process and mystery...

 

 

Otto Scharmer, Theory U: leading from the future as it emerges, Cambridge, MA: Society for Organizational Learning, SoL, 2007

 

 

vogels

 

De installatie van Beatrijs Lauwaert
Il corpo dello spazio
is nog te zien tot 19 september 2010.

 

meer info

 

 

Er is een Ontmoeting in de Kunstbib
op vrijdag 16 juli 2010
van 15u tot 17u
met

 

 

 

 










Beatrijs Lauwaert
, beeldend kunstenares.
Mocht iemand me vragen om de lichamelijke en mentale gewaarwording van deze bibliotheekruimte in één woord kort en krachtig te vatten
dan voel ik 'm meteen plaatsnemen in mijn lijf.
Mijn armen worden licht en gaan links en rechts van me omhoog.
Ik word een vogel.
(B.L., lente 2010)

Prof. Em. Luc Daels, Geografie en Teledetectie, UGent.
brengt een lezing met lichtbeeld en muziekfragmenten: Het Landschap in de Muziek
Het landschap ziet Prof. Daels als de grootste bibliotheek.
Hij poogt het grote landschapsboek te begrijpen en met ons te delen.

Luc Callaert, zanger
Brengt voor deze ontmoeting een vocale improvisatie: the release of a captured sound of silence.
Luc Callaert gaat deze woorden niet letterlijk gebruiken maar hij doorbreekt wel de typische fluister stilte van een bib.
Release en captured refereren ook naar de vele gevangen vogels in hun kooitje.
De mens is gevangen in zijn eigen leven.

Emilie de Vlam, danseres.
Ik ben immatuur. Weet niet welke richting ik uitga.
Eén en al tussenruimte ben ik.
Tussen de dingen. Tussen zwart en wit.
Tussen de gedachten. Tussen de bewegingen. Tussen de regels door.
Ik ben voor eeuwig de beginner, steeds opnieuw.

(E.d.V., lente 2010)

 

Wees van harte welkom!


Emilie de Vlam

 

voor het beeldverslag

 

Er is een Ontmoeting in de Kunstbib
op dinsdag 20 april 2010
van 14u tot 16u
met



Kadri Jauram: raadgever voor Culturele zaken bij de Estse permanente vertegenwoordiging in de Europese Unie: Een introductie.

haar bijdrage

Tamara Luuk: kunsthistorica spreekt over het artistiek werk van
Raul Meel.

haar bijdrage

Prof. Ronald Soetaert en Dr. Kris Rutten: Literatuurwetenschap; didactiek van moderne talen en literatuur.
Zij geven een presentatie getiteld:
Looking at/Looking through. The Rhetoric of Poetry.

hun bijdrage

Raul Meel: beeldend kunstenaar. Hij zal het hebben over: zijn visuele poëzie in relatie met de Henry Van de Velde’s Kunstbib-architectuur.

Dr. Dirk Moelants: muzikant (gamba), docent en onderzoeker aan het IPEM.
Hij brengt speciaal voor deze gelegenheid op gamba :
Stabat Mater (2001) van de Est Andrus Kallastu (°1967)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raul Meel

Raul Meel, uit de reeks For Lives, For Energy, 2009

 

groene thee met munt

 

beeld-impressie

Er is een Ontmoeting in de Kunstbib
op vrijdag 12 maart 2010
van 14u tot 16u
met

Geert Decloedt
: beeldend kunstenaar
Hij zal het hebben over:
Hoe onzichtbaar is de onzichtbaarheid van het zichtbare.
                                            Het weren van te veel.
                                            Het verwijderen van overvloed.

Prof. Bart Keunen
(Nederlandse Literatuur):
geeft een presentatie over
Archetypes van tijd en ruimte

bijdrage

Cila da Costa Pedro:
portugese
Zij leest gedichten van Fernando Pessoa in het Portugees.

Daniel Van Ryssel
: gewezen docent geschiedenis, dichter  
leest deze gedichten in het Nederlands.

Luc Nijs
: muzikant (klarinet), leraar en wetenschappelijk onderzoeker aan het IPEM
Hij brengt op klarinet:
L'abîme des oiseaux uit Quatuor pour la fin du temps van Olivier Messiaen
(duurtijd: 7').

L'abîme c'est le Temps, avec ses tristesses, ses lassitudes.
Les oiseaux, c'est le contraire du temps;
c'est notre désir de lumière, d'étoiles, d'arcs-en-ciel et de jubilantes vocalises.


 


 

 

 

 




Geert De Cloedt tijdens de Ontmoeting

  beeld-impressie

Het zorg dragen voor ons zijn.
En zo echt tot bestaan binnentreden.
Dit door openheid en dialoog.
In ontmoeting.


Bibliotherapie is een leven in dialoog. (vrij vertaald)

Bibliothérapie: lire, c'est guérir
Marc-Alain Ouaknin; Seuil, 1994

Biblicht

Er is een Ontmoeting in de Kunstbib
op vrijdag 8 januari 2010
van 15u tot 17u
met


Christine Marchand: beeldend kunstenaar.
Zij zal het hebben over over ruimtelijkheid en
begrenzing via haar schilderijen.

bijdrage


Elisabeth Van Dam: danser, beeldhouwer, denker.
Zij heeft het over de tekening als zelfportret in een geladen ruimte.


LOOK&TREES: muzikanten.
Ze zullen akoestisch spelen en ingaan op de ruimte en de sfeer van de tentoongestelde werken (improvisatie).


Prof. Filip Geerardyn: leest voor uit Rilkes Elegieën van Duino


Wees allen van harte welkom!

beeld-impressie

 
fig facts

Deelname van de Bibliotheek Kunstwetenschappen UGent aan
 
Figures & Facts en aan de Gentse Kunstweek
met werk van
Christine Marchand en Elisabeth Van Dam

 

 

  Kunstbib

 

er is een ontmoeting

Benn Deceuninck, bibliothecaris en fotograaf,
introduceert u in de collectie en werking van de bibliotheek en belicht de architectuur van Henri van de Velde. 
  
Marjan Doom, dierenarts en conservator Museum Morfologie Faculteit diergeneeskunde, Universiteit Gent,
geeft informatie over hun collectie en de door hen gebruikte conservatietechnieken voor het bewaren van weefsels voor wetenschappelijk onderzoek en onderwijs.

bijdrage 1

bijdrage 2

Karin Borghouts, fotokunstenaar,
geeft een toelichting bij haar project 'Studiestukken'

bijdrage


Karin Borghouts © 2009

 

op vrijdag 30 oktober 2009
van 15u00 tot 17u00
Iedereen van harte welkom!

 

 

Bibliotheek Kunstwetenschappen
Universiteit Gent
Sint-Hubertusstraat 2
B-9000 Gent
00 32 (0)9 264 41 20
http://www.kunstbib.ugent.be/
Benn.Deceuninck@UGent.be

 

wijsheid en schoonheid delen...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Studiestukken

Foto©Karin Borghouts, 2009

Studiestukken





 

 

 

 

 

 

 

Kunst en wetenschap.
een presentatie van Karin Borghouts
in de Bibliotheek Kunstwetenschappen, Universiteit Gent.


Een bibliotheek is een verzameling van kennis. We leren uit woorden, maar ook uit waarneming. We kijken naar reproducties als het over kunst gaat, naar modellen, replica’s en afgietsels als het over wetenschap gaat. De studieobjecten uit wetenschappelijke musea inspireerden Karin Borghouts om iets te doen met deze dingen en met foto’s ervan.
Zo ontstond de presentatie Studiestukken.
Wat gebeurt er als het wetenschappelijk studieobject naar een andere context wordt verplaatst?  En hoe verhoudt het object zich tot een foto van zichzelf?  Hoe wordt onze waarneming beïnvloed door presentatie en omgeving? En hoe sterk wordt ze beïnvloed door onze eigen achtergrond en invalshoek?
U kunt het zelf komen waarnemen in de Bibliotheek Kunstwetenschappen waar foto’s van Karin Borghouts en door haar gekozen studieobjecten op een doordachte manier gepresenteerd zijn in de prachtige bibliotheekarchitectuur van
Henry van de Velde.


tentoon van
2 oktober – 27 november 2009


Bibliotheek Kunstwetenschappen, Universiteit Gent
Sint-Hubertusstraat 2
(boekentoren, ingang zijvleugel rechts)
9000 Gent
Tel. 09 264 41 20

www.kunstbib.ugent.be
De bibliotheek is een stilteoord.
Vrij toegankelijk van maandag t/m vrijdag van 9u00-12u00 & 13u00-17u00.

Er zijn twee namiddagen met een gebeuren in aanwezigheid van de kunstenaar voorzien op vrijdag 30 oktober en vrijdag 27 november 2009 van 15 tot 17 uur.
Voor meer info:  e-mail: Benn.Deceuninck@UGent.be of tel. 09 264 41 20

Groepen kunnen een rondleiding aanvragen.

Met dank aan het Museum voor de Geschiedenis van de Wetenschappen en het Museum Morfologie van de Faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Gent, die aan dit project hun medewerking verleenden en een aantal van hun museumstukken in bruikleen gaven.


www.karinborghouts.be

 

 

 

 

foto Karin Borghouts foto-impressie Karin Borghouts

Impressie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Bibliotheek Kunstwetenschappen is een bijzonder oord gelegen in een zijvleugel van de boekentoren in Gent. Ik kom erin via een zijingang aan de Sint-Hubertusstraat. Trappen op, eerste verdieping.

Kunstwetenschappen lijkt iets voor vrouwen. Meisjes eigenlijk. Ik zie ze zitten, bladerend in boeken, iets opzoeken op de computer. Als ze me zien, lachen ze verlegen.

Elk geluid is bijzonder. Hier heerst stilte. Luidop spreken is niet gepast, fluisteren kan. Ik hoor hakjes, tikken. Er is veel metaal. Een parketvloer, veel papier. Ik hoor het geluid van een zaag in de gang, het klikken van mijn camera.

Ik voel het gewicht van de kennis. Het is een beetje verpletterend. Ik wou dat ik tijd had om in die boeken te kijken, te lezen. Ik kom kunstenaars tegen waarvan ik meer zou willen zien, weten. Sommige boeken zijn heel mooi. “Le Musée du Louvre’, zeker 100 jaar oud. Kunst en wetenschappen, het lijkt een paradox. Kunst is geen kennis. Kunst ervaren, overweeg ik, heeft te maken met je zintuigen. Gevoel en geest.

 

 

Het gebouw van Henri van de Velde is ronduit schitterend. De ruimte baadt in mooi licht dat door de hoge ramen binnenvalt. Véél licht voor een bibliotheek. Ook de entréehal met de trap – hoge ramen in de hoek gebogen– is prachtig. Wat kan ik goede architecten dankbaar zijn.

De Kunstbib ziet er wat ouderwets uit. Grijze metalen rekken, zware metalen bureaus in zwart en grijsgroen. Er staan oude apparaten tussen de rekken, een mechanische typmachine, een overheadprojector, een reprocamera, een snijmachine, een dia-apparaat... Ze passen perfect in het interieur. Ook een ladder, stoelen en krukjes, kaartenbakken...Dit kan niet toevallig zijn, de voorwerpenlijken bezield. Er is iemand die deze omgeving geënsceneerd heeft. Ik fotografeer en schuif de hoge zonnewerende gordijnen soms dicht, soms open. Het doet me denken aan een theaterscene: meer licht, minder licht. De bibliotheek is tegelijk een museum. Zelfs de computers, zwart, staan symmetrisch opgesteld en storen niet.

Er zijn ook andere objecten die je hier tegenkomt. Het zijn kunstwerken. Ze zijn perfect op hun plaats hier. Er is over nagedacht. De boekenrekken fungeren soms als sokkels. Vanop een parterre kun je het geheel overschouwen.
De deur piept, klapt en maakt nog een lang zagend nageluid. Tikken op een toetsenbord, omslaan van een bladzijde, een fluitende man buiten. Een bureaustoel rolt over de houten vloer.
Het is een volop zonnige lentedag.

De boeken zijn er niet alleen om te raadplegen, ze vormen een mooie tentoonstelling.

Karin Borghouts
3 april 2009

 

foto Karin Borghouts

foto-impressie Karin Borghouts

 

er is een ontmoeting

Benn Deceuninck, bibliothecaris en fotograaf
  
Kristel Wautier, conservator Museum van de Geschiedenis van de Wetenschappen, UGent

Karin Borghouts, fotokunstenaar

op vrijdag 27 november 2009
van 15u00 tot 17u00
Wees hartelijk welkom!

Open Monumenten Dag 2008

Uitzonderlijk was de Kunstbib UGent
ook op een zondag te bezoeken,
namelijk tijdens de Open Monumentendag 2008
op zondag 14 september 2008.
De onderliggende gedachte van het thema 20ste eeuw – 20ste editie is modern denken.


Iedereen was van harte welkom!







klik hier of op het beeld voor het visuele verslag.

 

De Bibliotheek Kunstwetenschappen neemt deel aan het initiatief  Boeken om naar te kijken.

www.okbv.be/boekenomnaartekijkengent


In dit kader toont de Kunstbib UGent de tentoonstelling van
Els Vekeman met minimalistische grafiek en Georgette Caese met Trouvailles.
De kunstenaars zullen aanwezig zijn op het kijkmoment tijdens het parcours op zaterdag 21 en zaterdag 28 maart 2009 van 14u tot 16u.

Bovendien zullen dan, studenten eerste Bach van Sint Lucas Brussel o.l.v. Sophie Nys, speciaal ingrepen doen in de Kunstbib
met relatie tot de architectuur van Henry van de Velde en het boek.

In de prachtige bibliotheekarchitectuur van Henry van Velde is er ook permanent werk van DENMARK, Hugo De Leener, Leon Tuypens en Renaat Ramon te bewonderen.

 

Bovendien is er de participatie in:

impressie BENN op Trouvailles

impressie BENN op Trouvaille

GELETTERD !? PAPIER

Georgette Caese (°Gent, 1945) studeerde binnenhuisarchitectuur en bouwkundig tekenen aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent. Als interieurarchitect realiseerde ze aanvankelijk keukeninrichtingen en later interieurs, vooral voor vrienden. Ze koos voor een loopbaan als ambtenaar en hield zich vooral bezig met het inrichten van beurzen, standen, tentoonstellingen en festiviteiten voor de Stad Gent en voor tal van verenigingen in binnen- en buitenland. . Door haar belangstelling voor art deco en modernisme was ze eind 1980  medestichter en werd ze ondervoorzitter van de vzw Interbellum -Vereniging voor de studie van de vernieuwende creativiteit tussen de twee wereldoorlogen -  waarvoor ze tentoonstellingen en catalogi verzorgde en nog verzorgt. Ze ontwierp enkele logo’s, stickers en ex librissen. Als beeldend kunstenaar werkte zij aanvankelijk geometrisch-constructief maar ze koos uiteindelijk voor conceptuele kunst.

Als conceptueel kunstenaar is ze heel selectief want enkel als een idee haar echt frappeert wil ze het ook realiseren. Een hoogtepunt: de laserstraalverbinding tussen de Boekentoren en de Gentse torenrij voor “Architectuur als buur” in oktober 1988 - de visuele concretisering van de filosofie van Henry van de Velde die zijn “vierde” toren van Gent of toren van de kennis aan de “historische” torenrij toevoegde. Sinds enkele jaren werkt ze met trouvailles. Die hebben alles te maken met serendipiteit, de gave om door toeval en intelligentie iets te vinden wat men niet zocht. De voorwerpen worden intellectueel een concept terwijl ze fysiek eigenlijk al bestonden.

In GELETTERD !? PAPIER toont Georgette Caese voor de vierde maal een aantal trouvailles die ze deze keer op letters (en cijfers) selecteerde. Letters in verschillende types en korpsen. Ook de dragers zijn heel divers: papier uiteraard maar ook hout, keramiek, metaal, pellicule, plastic, rubber, textiel… Haar trouvailles worden gepresenteerd in en gerelateerd aan de grandioze architectuur van de Kunstbibliotheek van Henry van de Velde.

De voorwerpen hebben voor haar een eigen betekenis: associatief, inhoudelijk, vormelijk …  Maar wat ziet ú in een door haar gevonden voorwerp?  Georgette Caese nodigt u uit om te participeren en uw interpretatie te uiten in de vorm die u het best ligt: poëzie of proza, collage of tekening, foto, muzikale compositie… Kunst door en voor allen. De frappantste reacties worden op een CD gebrand. De twee catalogi van gelijkaardige projecten die ze in eigen beheer uitgaf kunnen u inspireren.
Als utopie ziet ze in de toekomst een tentoonstelling met maar liefst 3.600 deelnemers. Te grootschalig volgens sommige instanties, so what?

Hoe kunt u nu deelnemen? Kies een voorwerp ter plekke in de tentoonstelling, neem en foto of maak een schets. Of surf naar GELETTERD !? PAPIER bekijk daar de voorwerpen en werk uw eigen idee uit. En uiteindelijk: geef uw interpretatie af in de kunstbibliotheek, stuur ze op naar UGent - Vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen, Sint-Hubertusstraat 2, 9000 Gent (t.a.v. Benn Deceuninck), of digitaal naar Benn.Deceuninck@UGent.be







wandelingen doorheen gestapelde wijsheid








Bibliotheken en hun fotografische beeldvorming  zijn facetmatige werelden samengesteld uit flarden werkelijkheid en verbeelding. Zij belichamen de schoonheid van onzichtbare dialogen, de dynamiek van reële plekken en van imaginaire ruimtes. Beide suggereren concrete en mentale wandelingen doorheen gestapelde wijsheid, muren van kennis, labyrinten  van literaire verhalen.
In hun evocatief vermogen schuilt een poëtische kracht.

Bibliotheken verschijnen in diverse gedaantes, kleurrijk, dof, geordend, systematisch of rommelig al dan niet met sporen van menselijke handelingen. Ze hebben een eigen identiteit. In hun ogenschijnlijke beheersing van veelheid en diversiteit passen gelijnde rekken en kasten zich gedwee of ritmisch in binnen de bestaande architectuur.  

Bibliotheken zijn reële ruimtes met verborgen inhoud, stoffelijke omgevingen met immateriële dimensies.
Samen vormen zij sluimerende opslagplaatsen van een versnipperd menselijk geheugen, een paradijs voor hongerige lezers, contemplatieve inspiratie voor de nostalgische blik.
Bibliotheken zijn kwalitatieve ruimtes bij uitstek, knooppunten van ontmoeting tussen heden en verleden, het persoonlijke en het collectieve. Zij creëren openingen naar het ongekende.
Bibliotheken herbergen boeken en documenten die wachten op ontsluiting.
Hun valorisatie ligt besloten in de respons van de bezoeker die het boek ter hand neemt en het zin verleent  doorheen het ritueel gebaar van het lezen.
Fotografische beeldvorming van bibliotheken heeft het paradoxale vermogen bestaande ruimtes te transcenderen met behoud van specifieke referenties ernaar. Haar seriële conceptvorming weerspiegelt de gelaagdheid van de bibliotheek als begripsmatig gegeven.
Fotografische beeldvorming bevriest de tijd en wisselt het lineaire, wandelende parcours in voor stilstaande momenten van verdieping.
De fotografische blik koppelt reizen aan reflectie en bewustzijn.
De kijker wordt uitgenodigd tot bezinning over de plaats, de concrete en virtuele ruimte die bibliotheken innemen, over de gecollecteerde geschiedenis en de betekenis ervan  binnen het kader van menselijke zingeving en maatschappelijke realisatie.
Bouwkundige, formele en atmosferische kenmerken van bestaande en herkenbare ruimtes worden beeldende metaforen van  bibliotheken in hun algemene, functionele en gevoelsgeladen interpretatie.
Standpunt, focus, kadrering en oog voor atmosferische gevoeligheid treden op als uiterst suggestieve en betekenisvolle indicatoren.
Ordening en veelheid vertalen zich in registratie van structuur  gearticuleerd in rijen,  geritmeerde opstelling van opberg systemen, harmonische samenhang tussen architectuur en meubilair.
Aandacht voor boekenkasten en tussenliggende wandelgangen suggereert  wisselwerking tussen  fysieke en mentale beweging, concrete en denkbeeldige ruimtes, zichtbare en verborgen werkelijkheid.
Spiegels verwijzen niet enkel naar noodzakelijke beveiliging van een kostbaar erfgoed maar evoceren tegelijk het spiegelende vermogen van lectuur als voortdurende uitnodiging tot bezinning,  zelfkennis en kritische positionering.

Rommelige stapelingen en onvoltooide archivering evoceren  een ongeordend of onverwerkt verleden of etaleren een dynamische relatie met bronnen en getuigenissen vanuit een toekomst gericht perspectief.
Strakke vormen duiden op rechtlijnigheid van het denken of op de dictatuur van kennis en wetenschap.
Atmosferisch licht evoceert de meditatieve behoefte en staat metafoor voor de gevoelige krachten in de menselijke activiteit en  samenleving.
Licht donkereffecten geconcretiseerd in ogenschijnlijke zwart witcontrasten relativeren vermeende tegenstellingen tussen licht en schaduw.
De fotografische afdrukken roepen niet enkel  het verschijnen, verdwijnen en heropdoemen van afzonderlijke fenomenen op maar vragen door de aangewende techniek ook aandacht voor de inwisselbaarheid van positief en negatief.
 
 
 
Dit onderzoekende  vermogen van fotografische beeldvorming verschaft niet enkel inzicht in een aantal specifieke eigenschappen van  bibliotheken maar nodigt ook uit tot verdieping van menselijke processen gekoppeld aan de omgang met de geschiedenis, het verleden,  de collectieve en persoonlijke  herinnering. 

KANTL  
2/2009
Prof. Dr. Claire Van Damme
Vakgroep Kunst-, Muziek- & heaterwetenschappen,
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte, 
Universiteit Gent
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 



 

 

 



Gertjan Bisschop filmt...

 

 

 

Bibliotheek Kunstwetenschappen

bijdrage Trees Le Roy

n.a.v. haar tentoonstelling in de Kunstbib jan/feb 2008

 
 
 

Boekentoren    |      Lut de Block

Sensim sine sensu aetas senescit,
Cicero, De Senectute 38

 

 

 

 

 

 

 

 


Langzaam en ongemerkt bekruipt ons
de ouderdom. Hoe inhalig en sleets
vreet de tijd aan je flanken. Je lijf
vol betonrot, je kop vol hersengruis.
Littekenend. Niet eros maar erosie
houdt je in wurggreep. Dit is niet
langer te harden. Wie redt je van
kaalslag en striemen, wie strijkt
je kraaienpootjes glad. Wie herstelt
je kruin, de kroon van de stad.
Ooit was je de mooiste, modernste
en wreed wijs voor je tijd. De vierde
pijler van de stad, baken van kennis
en kunde, veelal babels dan bijbels,
steeds hunkerend naar het licht
en even opgelicht in dit gedicht.

 

welkom

Iedereen is welkom mits het respecteren van enkele afspraken.

In een notendop:

1. Boekentassen in het rek, jassen aan de kapstok

2. Er wordt uitgeleend mits het voorleggen van een geldige ontleenkaart (centrale bibliotheek-, studenten- of personeelskaart)

3. Boeken met rode stip zijn niet ontleenbaar; dit geldt ook voor boeken vóór 1960, referentiewerken, uitzonderingen en periodieken

4. Maximaal 3 boeken voor 1 maand ontleenbaar

5. Binnen afgesproken uitleentermijn boeken binnen brengen of elektronisch 1 X verlengen binnen deze termijn

6. Boeken ontleenbaar tot 15 minuten voor sluitingstijd

7. Alle boeken na gebruik in de leeszaal terug in het rek op de juiste plaats: rubriek en plaatsnummer nakijken!

8. Bij fotokopiëren uiterst voorzichtig zijn het boek niet te beschadigen; sommige boeken worden niet gekopieerd (oud, omvangrijk, toestand, ...)

9. Computers enkel gebruiken voor opzoekingwerk ivm
kunstwetenschappen

10. Je bent verantwoordelijk voor het gebruik van de boeken en de ontleende boeken mogen niet doorgegeven worden aan derden

11. Alle beschadiging moet gemeld worden; bij ontvreemding of niet terugbrengen van de boeken of materiaal wordt dit doorgegeven aan de juridische dienst

12. Stilte uit respect voor de anderen

reglement

Het volledige reglement:

Algemeen

Dit reglement is van toepassing op de bibliotheek Kunstwetenschappen (L70) van de Universiteit Gent (UGent).
Iedere bezoeker is onderworpen aan de bepalingen van dit reglement en verklaart een exemplaar ervan ontvangen te hebben.
Niet door dit reglement voorziene situaties worden door de bibliothecaris geregeld.

lezeres

Toegang tot de bibliotheek

De bibliotheek is vrij toegankelijk voor iedereen die zich aan de bepalingen van dit reglement houdt. De openingstijden van de bibliotheek zijn, tijdens de collegeweken elke werkdag van 9u00 - 12u00 & 13u00 - 17u00.
Afwijkingen van de openingsuren worden Ad Valvas aan de ingang van de bibliotheek vermeld en op de website: zie .
De bezoekers hebben alleen toegang tot de publieke ruimte van de bibliotheek, niet tot de magazijnen en kantoorzones. De gedrukte of elektronische informatiebronnen kunnen door iedere bezoeker vrij geraadpleegd worden.
De bibliotheek is enkel toegankelijk met het oog op studie, lectuur of on-derzoek. Activiteiten die de rust en de goede werking van de bibliotheek in het gedrang brengen worden niet getolereerd. In de bibliotheek wordt geen lawaai gemaakt, gegeten, gedronken of gerookt. Evenmin wordt het gebruik van mobiele telefoons toegestaan.

 

Bergplaatsen

Jassen, tassen en dergelijke moeten achtergelaten worden op de voorziene bergplaatsen. De bibliotheek kan niet aansprakelijk worden gesteld in geval van beschadiging of diefstal van de achtergelaten bezittingen. Bezoekers die gebruik maken van de bergplaatsen moeten deze bij het verlaten van de bibliotheek weer ontruimen. De Ugent is slechts verplicht de achtergelaten voorwerpen gedurende één maand te bewaren en ter beschikking te houden van de eigenaar.

De bezoekers moeten de bibliotheekmaterialen en -infrastructuur als een goede huisvader behandelen. Beschadiging of vervuiling wordt op de betrokkene verhaald. De orde en schikking van de collecties moeten gerespecteerd blijven; na raadpleging moeten de werken terug op de juiste plaats worden gezet.

Gebruikers – inschrijving

Iedereen kan zich als gebruiker laten registreren, op vertoon van
*  internen UGent: identiteitskaart + één van volgende UGent-identificatiebewijzen studentenkaart, identificatiebewijs/gaststudenten, student exchange programme ‘special student card’, personeelskaart, legitimatiekaart/plus, bezoekerskaart, Alumni en seniorkaart

*  externen UGent dienen zich voor inschrijving aan te melden aan de balie van de Centrale bibliotheek. Ze ontvangen een bibliotheekkaart, en betalen jaarlijks 12,40 euro (uitzondering: Studenten Hogeschool Gent en van andere geassocieerde hogescholen betalen niets).

De gebruikerskaart is persoonlijk en mag niet aan derden doorgegeven worden. De kaart moet bij iedere bruikleentransactie worden voorgelegd. De gebruiker is aansprakelijk voor de gevolgen van het gebruik ervan door derden. Bij verlies van de kaart dient de gebruiker dit onmiddellijk aan te geven zodat de bibliotheek het verder gebruik ervan kan blokkeren. Zolang dit niet gebeurd is blijft de gebruiker aansprakelijk.

Adresveranderingen moeten onmiddellijk meegedeeld worden. De kosten die de vakgroep/UGent dient te maken tengevolge van de niet-naleving van deze verplichting zijn ten laste van de gebruiker. Ook veranderingen van het e-mail adres moeten meegedeeld worden. Voor UGentpersoneelsleden en UGent studenten wordt bij voorkeur gebruik gemaakt van het door de UGent uitgereikt e-mail adres (Voornaam.Familienaam@UGent.be).

Leenbepalingen

Bij ontlening of geregistreerde raadpleging van werken zijn de gebruikers onderworpen aan het registratiesysteem van de vakgroepbibliotheek. Bij betwisting zijn de gegevens van de bibliotheekadministratie bindend voor de ontlener.

De leentermijn bedraagt maximaal 4 weken. Een gebruiker kan maximaal 3 werken tegelijk ontlenen.

Personeelsleden van de vakgroep kunnen uit hoofde van hun werkzaamheden beroep doen op een prioritaire toegang tot de werken van de bibliotheek.

De leentermijn van 4 weken en de beperking van 3 werken gelijktijdig ontleend gelden niet voor de vakgroepleden; de ontleningen worden evenwel geregistreerd.

Werken, die in de fase van de werkzaamheden van de vakgroepleden niet meer dienen gebruikt te worden, moeten teruggebracht worden.

Sommige werken worden niet uitgeleend en kunnen enkel ter plaatse geraadpleegd worden: naslagwerken, losbladige werken, handschriften, atlassen en plaatwerken, zeldzame of kostbare werken, documenten van vóór 1960, tijdschriften, UGent-scripties, publicaties van de wetgevende machten en speciale fondsen die niet voor uitlening geschikt geacht worden. In de webcatalogus staat telkens vermeld of een werk al dan niet uitleenbaar is.

Tijdschriften worden niet uitgeleend.

Aangevraagde werken voor ontlening of raadpleging ter plaatse worden 1 week ter beschikking gehouden van de aanvrager.

De gebruiker is verantwoordelijk voor de op zijn naam aangevraagde werken. De gebruiker mag het geleende niet verder uitlenen.

Ontleende werken moeten persoonlijk teruggebracht worden naar de bibliotheek waar ze ontleend werden en dit enkel tijdens de openingsuren. De inlevering van de werken dient te gebeuren in aanwezigheid van het bibliotheekpersoneel. De gebruiker is verplicht te wachten tot wanneer de correcte teruggave van de werken geregistreerd wordt en door het bibliotheek personeel vastgesteld wordt dat de gebruiker geen verdere verplichtingen heeft ten aanzien van de bibliotheek.

Verlenging

Een éénmalige verlenging van de leentermijn met een zelfde duur is mogelijk op voorwaarde dat het werk ondertussen niet gereserveerd werd door een andere gebruiker.
Verlengingen kunnen door u zelf ingevoerd worden.
Ook kunnen ze aangevraagd worden aan de balie van de bibliotheek, telefonisch of per mail naar de bibliothecaris: Benn.Deceuninck@UGent.be . Verlenging dient te gebeuren liefst via Aleph vóór het verstrijken van de leentermijn, minstens één dag vóór de vervaldag.

Reservatie

Uitgeleende werken kunnen aan de balie van bibliotheek op verzoek gereserveerd worden. De werken worden 1 week voorbehouden vanaf de datum van de verwittiging.

Sancties

De werken moeten vóór het verstrijken van de leentermijn teruggebracht worden door de gebruiker. Na het verstrijken van de leentermijn wordt een eerste aanmaning verstuurd per e-mail. Drie weken na de tweede aanmaning wordt het dossier overgemaakt aan de afdeling juridische zaken van de UGent, die verder instaat voor de recuperatie van de werken, desnoods door middel van een gerechtelijke procedure met kosten ten laste van de in gebreke zijnde gebruiker.

De gebruiker dient als een goede huisvader zorg te dragen voor de geleende en geraadpleegde werken en dient deze in de oorspronkelijke toestand terug in te dienen. Het is niet toegestaan aantekeningen aan te brengen of de oorspronkelijke toestand van het werk op welke wijze ook aan te tasten. Bij ontvangst dient de gebruiker het werk na te zien op volledigheid en beschadigingen, anders wordt verondersteld dat hij het werk in goede staat ontvangen heeft. Bij beschadiging of verlies moet hij de schade vergoeden. Het bedrag van de schadevergoeding wordt door de bibliotheek bepaald. Voor administratie- en verwerkingskosten wordt bovenop de schadevergoeding forfaitair 25 euro aangerekend. Het materiaal blijft eigendom van de bibliotheek, ook al heeft de gebruiker de schadevergoeding betaald. Schadevergoedingen moeten onmiddellijk worden vereffend. Bij het niet vereffenen van schadevergoedingen wordt de afdeling juridische zaken van de UGent ingeschakeld, die instaat voor de recuperatie van de verschuldigde schadevergoedingen, desnoods door middel van een gerechtelijke procedure met kosten ten laste van de gebruiker.

Zolang een gebruiker werken in zijn bezit heeft waarvan de leentermijn verstreken is of een schadevergoeding verschuldigd is, kan hij in geen enkele andere UGentbibliotheek nog werken ontlenen of raadplegen of een interbibliothecaire aanvraag indienen.

Bij flagrante misbruiken kan het gebruik van de bibliotheek ontzegd worden. In geval van diefstal of poging tot diefstal wordt steeds klacht neergelegd bij de bevoegde instanties.

Gebruik van bibliotheekvoorzieningen

De in de publieke afdelingen opgestelde computers zijn uitsluitend bedoeld voor opzoekingen in functie van studie of onderzoeksdoeleinden.
Het is niet toegestaan de instelling van computers aan te passen, software te installeren of toegangscodes voor het gebruik van programmatuur of bestanden aan derden bekend te maken.
De meeste databanken en tijdschriften die worden aangeboden in de elektronische bronnen (verder aangeduid als "e-bronnen") zijn verbonden aan licentievoorwaarden. Deze licentievoorwaarden leggen strikte beperkingen op aan het gebruik van deze e-bronnen en zijn vastgesteld in de overeenkomsten tussen de uitgevers en de UGent. De gebruikers hebben het recht zoekresultaten te printen en te downloaden voor intern gebruik (wetenschappelijk onderzoek, thesissen, etc.). De zoekresultaten mogen niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden; verdere verspreiding van de gedownloade gegevens is verboden, zowel in geprinte als in elektronische vorm. Het raadplegen van de e-bronnen valt tevens onder de "regels voor goed gebruik van het UGentnet" zoals gedefinieerd op http://www.ugent.be/arc/forms/goedgebr.pdf. Door deze licentievoorwaarden zijn de meeste e-bronnen alleen toegankelijk voor computers die aangesloten zijn op het UGentnet, in casu voor computers met een UGentnet IP nummer. Toegang tot de e -bronnen via een dial-in/VPN-account is voorbehouden aan de gebruikers die een account hebben bij het academisch rekencentrum (ARC) van de UGent.
Een Fotokopieertoestel staat ter beschikking van de gebruikers, mits betaling per fotokopie/afdruk. Omvangrijke of kwetsbare documenten mogen niet gefotokopieerd worden. De gebruiker dient de reglementering inzake auteursrechten te respecteren en is aansprakelijk bij inbreuken hierop en vrijwaart de UGent op haar eerste verzoek voor vorderingen van derden.

Dit bibliotheekregelement treedt in werking op 1 oktober 2004.

 

 

   
 
TERUG